willemijn-in-india.reismee.nl

International women's day

Ik schrijf deze blog vanuit een verstoft kamertje waarvan de muren een vale lichtblauwe kleur hebben. Er staan twee bureaus waar we aan kunnen werken en een bed. In de grote iets wat verroeste kast liggen spullen die je kan gebruiken om aan je projecten te werken en er liggen dingen die oude vrijwilligers al gemaakt en/of gedaan hebben. Woensdag 8 maart was het internationale vrouwendag en dit was een speciale gebeurtenis. Ze hadden ons gevraagd om iets voor te bereiden en voor te dragen. Laura en ik hebben een speech gemaakt en voorgedragen. Laura deed het eerste deel van de speech en ik deed het tweede deel. We hebben ons voorgesteld aan de vrouwen, onze naam gezegd, het land en iets gezegd wat wij als vrouw zijnde zelf voor gekozen hebben of kunnen doen in ons land. Een meisje stelde zich voor en zei dat ze karate deed, ik vertelde dat ik bewakingsagent was enz. Na de speech zongen we het lied 'We are the world', een aangepaste versie waarin meisjes en vrouwen centraal staan. Het was een krachtige boodschap die we samen brachten, zowel mannelijke als vrouwelijke 'volunteers' zongen dit lied mee. Een kippenvel moment!

Jullie kunnen het filmpje van een repetitie terug kijken via de facebookpagina 'We lost our hearts to India' (https://www.facebook.com/We-lost-our-hearts-to-India-1108096802622707/?ref=ts&fref=ts).

Vrijdagochtend ben ik samen met Maria, een Spaans meisje naar een school geweest. Het was ongeveer 20 minuten rijden en dichtbij een outdoor kliniek in dat zelfde gebied. We hebben Engelse les gegeven in een middelbare school over 'women's empowerment' en gelukkig was er een docent in de klas die alles vertaalde voor ons! Aan de ene kant van het lokaal zitten de meisjes bij elkaar en aan de andere kant zitten de jongens. Voordat we met de les van start konden gaan werd gecontroleerd of elke leerling aanwezig was. Hier worden ze niet bij naam genoemd, maar per nummer. Telkens als een leerling zijn/haar nummer hoort staat hij/zij recht en zegt 'Yes sir'. Daarna gingen wij van start met het vragen van hun namen en vervolgens speelde we een spel. Ik koos een jongens als meisje om naar voren te komen en vervolgens moest de jongen een meisje uitkiezen en het meisje een jongen uitkiezen. Dit ging door tot er uiteindelijk 6 groepen gevormd waren en elke groep vertegenwoordigde een land. Elk land/groep moest nadenken over hoe we er voor kunnen zorgen dat een man en vrouw gelijk zijn aan elkaar. De leerlingen waren in het begin verlegen en twijfelachtig, zeker toen ze bij elkaar moesten gaan zitten per groep. Er was vooral veel gegiechel te horen en zelfs de jongeman die het meest de aandacht naar zichzelf toe trok was verlegen toen hij een meisje moest kiezen. Het was heel mooi om te zien dat de jongens en meisjes zo goed hadden samengewerkt. Iets dat in België en Nederland vanzelfsprekend is, maar hier niet. De volgende zinnen en tevens ook mooie boodschappen kwamen naar voren:

1. Every man stand always by them

2. Give them prestige

3. Give them proper education

4. Every man stand by them like a friend (Ze bedoelen hiermee dat jongens en meisjes gewoon vriendschap met elkaar moeten kunnen hebben).

5. Give them high education

6. Give them freedom

Normaal gesproken zouden we nog een les geven over women's empowerment in een andere klas en hier zijn we ook mee gestart. Maar we werden onderbroken omdat de outdoor clinic veel eerder klaar was dan verwacht. We hebben moeten rennen voor mee terug te kunnen rijden, want de chauffeur wilde eigenlijk al vertrekken zonder ons en zonder iets te zeggen. Gelukkig heeft Simone, een meisje uit Duitsland er voor kunnen zorgen dat ze gewacht hebben.

Els

Mooi. Echt wel jou ding. Herken je hier helemaal in.