willemijn-in-india.reismee.nl

Holi (Phagua)

Zondag 12 maart was het Holi, dit is een Hindoistisch feest. Het zou betekenen dat het nieuwe jaar gevierd wordt, hun hebben een andere kalender dan ons! Overal konden we kleurtjes kopen zowel in poedervorm als de vloeibare kleuren. Een deel van de groep heeft Holi gevierd dicht bij the guesthouse. Ik ben samen met een Belgisch en Duits meisje naar the handicapt center gegaan om het daar te vieren met de kinderen. We hadden de dag van te voren besproken hoe laat we mochten komen. Ze zeiden dat we welkom waren van 9u t/m 12u. Voordat we vertrokken vierden we al een klein beetje holi bij the guesthouse. Er waren verschillende jongeren uit de buurt die klaar stonden met allerhande mooie kleuren! Met de vrolijke kleuren in ons gezicht, onze haren en op de kleren gingen we op pad. De taxi stond al klaar en tegen onze bezorgdheid in mochten we mee! Toen we door de grote stalen poorten de tuin in liepen kwamen de stralende kindergezichten ons al tegenmoet. Ze waren nog helemaal schoon en hadden op ons gewacht! We hebben iedereen ‘Happy Holi’ toegewenst en een kleurtje in het gezicht gesmeerd. Daarna zijn we ook naar binnen gegaan, naar de tieners die liever binnen bleven. We hebben enkele foto’s met hun gemaakt en zijn dan met de rest naar buiten gegaan om ons uit te leven met de kleuren! Het was een onvergetelijk moment. We werden omringd door euforische kinderen, die ondergedompeld waren in alle kleuren van de regenboog. Het was een hele verrassing om te zien dat de tieners na enige aarzeling naar buiten kwamen. In het begin leken ze een klein beetje gereserveerd, maar vervolgens kwamen ze los, net als de rest! Ons kleurenfestijn was pas helemaal compleet toen we onze gsm’s boven haalden om groepsfoto’s en selfies te maken. In de tijd waar we nu in leven zijn selfies niet meer weg te denken!

Maar toen kwam het meest spannende moment! Zou ik de kleuren nog wel uit mijn haar krijgen? Ik heb namelijk blond geverfd haar en dat zou nog wel eens voor moeilijkheden kunnen zorgen. Het Duitse meisje spreekt Hindi omdat ze een Indiase achtergrond heeft. Ze legde de kinderen uit dat ik best mijn haar zou wassen omdat we niet zeker waren of het uit mijn haar zou gaan. Daar stond ik dan mijn haren te wassen, buiten onder de kraan! Zo doen ze dat in de ‘rural area’ van India! Ze brachten mij zelfs een zakje shampoo. Iedereen keek vol spanning toe en zelf vond ik het eigenlijk ook wel spannend! Uiteindelijk heb ik alle kleuren er uit gekregen, enkel in de puntjes van mijn haren zat nog een beetje roze. Iedereen was opgelucht en met een gerust hart kon ik naar huis gaan. We zijn eerst nog de cliënten van the indoor clinic gaan bezoeken en zijn vervolgens naar huis gegaan!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!