willemijn-in-india.reismee.nl

Update :)

Het is een poos geleden dat jullie iets van mij gehoord hebben! Mijn laptop is stuk en hoewel hij maakbaar is ziet het er naar uit dat ik hem in India niet kan gebruiken. De ventilator van mijn laptop werkt niet en de laptop valt constant uit ALS hij al werkt. Meestal krijg ik hem niet aan. De afgelopen week stond voor mij in het teken van women's empowerment. Samen met een Spaans en Italiaans meisje ben ik naar de scholen gegaan. Dit is een thema dat we aansnijden in verschillende klassen van de middelbare school. We stellen ons zelf voor en ondersteunen onze uitleg met zelfgemaakte posters over gelijke rechten. We vragen de leerlingen om zichzelf bij naam voor te stellen. Het lijkt misschien vanzelfsprekend dat je je naam zegt of de leerkracht je naam kent en zegt. Zodra een leerkracht (of wij) de klas in komen staan de leerlingen recht en zeggen 'Goodmorning, sir'. Nadat ze terug zitten wordt de klassenlijst overlopen. De docent zegt 'one,..two,..etc.' en telkens als een nummer genoemd wordt staat een leerling op en bevestigd met 'Yes sir!' en gaat terug zitten.


Nadat iedereen zijn/haar naam gezegd heeft kiezen we een jongen en een meisje uit. Elke jongen kiest een meisje en elk meisje kiest een jongen om zo vervolgens tot gemengde groepen te komen. Dit geeft soms nogal verwarring voor de leerlingen omdat jongens en meisjes gescheiden zitten van elkaar. Maar ik moet toegeven dat het voor mij net zo verwarrend is om te zien hoe zij reageren op elkaar. Soms proberen ze te vermijden dat ze naast elkaar zitten door boekentassen tussen hun in te steken. Als ze uiteindelijk gemengd zitten kan de opdracht van start gaan. Ze moeten nadenken over hoe je women's empowerment kunt doen toenemen en moeten hierover discussieren met elkaar. In elke groep heb je een persoon die alles opschrijft en een persoon die naar voren komt om een zin voor te lezen. Natuurlijk leggen we op voorhand women's empowerment uit mbv. een aantal voorbeelden en een translator! Ik vind het altijd heel intens om dit te doen en nog meer de resultaten die er soms uitkomen. Vanaf volgende week beginnen de examens in de middelbare school en kunnen we er niet terecht. Gelukkig zijn er genoeg andere mogelijkheden zoals de in- en outdoors, Dhaki en niet te vergeten allerhande projecten.

Reacties

Reacties

Erwin Vanroye

Keep up the good work!

't Brugske

Hallo Willemijn,

Na meer dan een maand reizen is jouw brief aangekomen in 't Brugske. We hebben de brief voorgelezen tijdens het kringgesprek. Iedereen was heel blij om iets van jou te horen.
Geniet er nog van!

Groetjes van ons allemaal

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!